maak kennis met het team achter onderwijsbureau van leeuwen b.v.
Wij zijn sterk in ontwikkeling!
“ALS JE EEN DOEL HAALT WAARVAN JE NOOIT HAD GEDACHT ER TE KOMEN, DAN IS DAT EEN ONVERGETELIJK MOMENT.”
– SJAAK VAN LEEUWEN
Sjaak van Leeuwen
“In 2010 begon ik als docent in het Praktijkonderwijs. Vanaf dag 1 zag ik dat de leerlingen veel meer konden dan dat ze deden. Het was een warm bad voor de leerlingen dat wel, maar echt doelgericht en zoveel mogelijk zelfstandig leren zag ik veel te weinig. Er werd meer geknuffeld dan gebuffeld. Leerlingen werden aan de hand genomen. Er ontstond aangeleerde afhankelijkheid. Een veel gehoorde uitspraak was: “dat kunnen onze leerlingen niet”!
Dit moest anders! Leerlingen moesten uitgedaagd en nieuwsgierig gemaakt worden. Ze moesten weten wat ze deden op school, waarom ze dit deden en bovenal moesten ze dit zelf uit gaan vinden.
Groei en ontwikkeling in het onderwijs vind ik uitermate belangrijk. Zelf blijf ik groeien en ontwikkelen, blijf ik mijn nieuwsgierigheid achterna gaan en stel mezelf een steeds hoger doel. Zo begon ik op de mavo en ging van het MBO, naar het HBO. Voor de ALO in Groningen liep in mijn afstudeerstage in Zambia, daar groeide mijn interesse en ambities voor de ontwikkeling van het onderwijs, teams en onderwijsmensen. Om gedegen als onderwijskundige te werk te kunnen gaan deed ik, naast het lesgeven in het praktijkonderwijs, de studie Onderwijskunde aan de Rijksuniversiteit in Groningen. Ik studeerde af in de specialisatie ‘Onderwijsbeleid en Onderwijsorganisatie’. In het praktijkonderwijs gaf ik tot eind 2013 LO- en AVO-lessen, maar ik was nog niet waar ik wilde zijn. Om echt iets te veranderen in het onderwijs, richtte ik in 2013 Onderwijsbureau Van Leeuwen op.”
Sanne van der Hulst
Ik zeg wel eens -half grappend, half serieus- dat ik nog nooit van school ben geweest. Want ik werk al vanaf mijn twintigste in het onderwijs, eerst als coach en docent in het mbo na mijn studie Leraar Beeldende Kunst en Vorming en na het afronden van m’n studie aan de RUG ben ik als onderwijskundige aan de slag gegaan binnen het ROC. Ik hield me bezig met het ontwerpen en verzorgen van professionaliseringstrajecten voor zittend personeel, het mee-ontwikkelen van leertrajecten en opleidingen en daarnaast heb ik jarenlang gewerkt als trainer, opleider en coach voor docenten-in-spé.
In mijn werk stel ik de professional, het team en de school centraal, door scherp te kijken, goed te luisteren en af te wegen welk ingrediënt ik het beste kan toevoegen om het verschil te maken. Ik maak laagdrempelig verbinding met anderen en stimuleer het plezier in leren. Om dat te bewerkstelligen leg ik de nadruk op het woord oefenen. In dat woord ligt ruimte besloten om iets uit te mogen uitproberen, iets nog niet te kunnen maar al wel te doen. En ik denk juist dat dat nodig is om ergens beter in te worden. In mijn aanpak zit veel creativiteit verweven, in bijvoorbeeld werkvormen. Dat gaat goed samen met onderwijs maken, want ook onderwijs is een creatieproces.
Mijn werk bij Onderwijsbureau Van Leeuwen combineer ik met werk voor Onderwijs124. Dit is een netwerkorganisatie van onderzoekers, adviseurs en kunstenaars, waarbij we werken aan het stimuleren van praktijkinnovatie en professionalisering in het mbo.
Ik ben geboren en getogen in Friesland en ik woon samen met mijn man (en kat) in Leeuwarden en ik hou van lezen, tekenen, schrijven en buiten zijn.
“VERTEL ME IETS EN IK ZAL HET VERGETEN, LAAT HET ME ZIEN EN IK ZAL HET ONTHOUDEN, BETREK ME ER BIJ EN IK ZAL HET BEGRIJPEN”
– Sanne van der Hulst
“DE BESTE LERAREN LATEN KINDEREN ONTDEKKEN WIE ZE ZIJN EN WAT ZE KUNNEN”
– FLEUR TIMMERMAN
Fleur Timmerman
“In 2006 kreeg ik, direct na het behalen van mijn diploma, de kans om aan het werk te mogen als leerkracht en mentor in het praktijkonderwijs. Vanaf dag 1 vond ik deze doelgroep een plezierige uitdaging. Enerzijds omdat ik werd getriggerd door het gedrag van deze leerlingen en anderzijds omdat ik hou van ‘anders’! Echt en puur in contact zijn, verder kijken dan wat je ziet, flexibel zijn, snel kunnen schakelen en handelen, maar wel doordacht en met een realistische kijk op de toekomst, om zo zinvol en effectief leerlingen verder te helpen de wijde wereld in.
De opleiding ‘Master SEN (Special Educational Needs)’ en later de opleiding ‘Contextuele leerlingbegeleiding’ hebben gezorgd voor een stevig fundament, zodat ik leerlingen met een specifieke hulpvraag contextueel en nog doelgerichter kan begeleiden.
Sinds 2017 begeleid ik in mijn eigen praktijk gezinnen die een hulpvraag hebben met betrekking tot hun kind thuis en/of op school. Doordat de samenwerking of het contact tussen school, het kind en de ouders om verschillende redenen verstoord kan zijn, is het van belang weer met elkaar de verbinding op te zoeken, zodat de ontwikkeling van het kind weer op gang kan komen.
Het leraarschap bestaat tegenwoordig niet meer alleen uit lessen voorbereiden en lesgeven. Er zijn een heleboel taken bij gekomen, waardoor we soms vergeten zijn wat ook al weer onze kerntaak is. Ik zie steeds meer leerkrachten die hun werkplezier kwijtraken, te hoge werkdruk ervaren of willen werken aan hun zelfvertrouwen. Daarom coach ik individuele leerkrachten gericht op persoonlijke- en professionele groei.
Voor complete onderwijsteams hebben Sjaak en ik de handen ineengeslagen en stellen wij samen met MT’s en het team passende ontwikkeltrajecten samen. Ideaal wanneer scholen streven naar professionele leerkrachten, zelfredzame leerlingen en tevreden ouders.
Wietse Blink
Sinds 1989 ben ik werkzaam als schoolleider in het speciaal onderwijs. Daarnaast ben ik actief als bestuurder binnen en buiten het onderwijs. Mijn opgedane ervaringen, kennis en brede blik op het werkveld zijn bij uitstek geschikt voor het coachen van (startende) leidinggevenden en het ontwikkelen van een professionele cultuur op school. Mijn werkwijze kenmerkt zich door een mensgerichte benadering en betrokkenheid. Ik ben zowel proces- als resultaatgericht. Voor een uitgebreide kennismaking kunt is het interessant om mijn LinkedIn-profiel te bezoeken: https://nl.linkedin.com>wietse-blink-101b65a
“WAAROM BINNEN JE COMFORTZONE BLIJVEN ALS DAARBUITEN VEEL MEER TE BELEVEN IS”
– WIETSE BLINK
“”
– LAURA BERGSMA
Laura Bergsma
Na het behalen van mijn bachelor Social Work kwam ik er al snel achter dat mijn hart sneller gaat kloppen voor het onderwijs, en dan met name leerlingen met een speciale leerbehoefte. Daarom was het een logische stap om naar de Pedagogische academie te gaan. Sinds het afronden van deze studie werk ik met veel passie en plezier in het speciaal onderwijs. Het onderwijs geeft mij veel energie, en mijn kennis en ervaringen wil ik graag delen met anderen. Ik ben van mening dat onderwijs altijd kan en moet blijven groeien en ik zoek daarin graag naar een manier om dat te realiseren. Dit ga ik doen door mij onder andere bezig te houden met schoolontwikkeling maar ook als coach in “didactiek die voor jou werkt”. Als leerkracht werken betekent dat je met ontzettend veel aspecten rekening moet houden, allemaal met het oog op wat voor de leerling passend is. Als coach wil ik graag de dialoog met collega’s uit het onderwijs aan gaan om ieders didactische vaardigheden verder te optimaliseren. Ik vind het belangrijk dat de professional en leerlingen centraal staan in mijn manier van coachen. Ik ben altijd erg nieuwsgierig naar ieders lespraktijk en samen komen we tot mooie doelen en resultaten, waarbij eigenaarschap van de leerkracht bovenaan staat. Hier werk ik graag vol passie met iedere individuele professional aan, wie weet tot snel in jouw klas of op jullie school.
In mijn vrije tijd ben ik geregeld te vinden in de sportschool en op de tennisbaan. Daarnaast vind ik het heerlijk om met de hond te wandelen in de bossen van Appelscha, waar ik ook woonachtig ben. In de weekenden ga ik er graag op uit met vriendinnen en familie.
sterk in ontwikkeling
Doelgericht en actief leerlingen coachen om hun realistische mogelijkheden te leren kennen, zodat zij deze strategisch en doelgericht in kunnen zetten voor hun eigen ontwikkeling!
Begeleiden van professionalisering en veranderprocessen op school met als doel: kwalitatief goed onderwijs.
Hét didactische model om leerlingen zelfstandiger en beter te laten werken tijdens de les. Als docent activeert en betrekt u leerlingen door interactief strategisch te instrueren.